Tähän osioon kootaan ohjeita ja vinkkejä autonhoitoon liittyen.
Aloita huolellisella esipesulla. Levitä vahaturvallinen esipesuaine auton pinnalle pumppupullolla tai painepesuriin tulevalla vaahdottimella. Anna tuotteen vaikuttaa hetki pinnassa, mutta älä kuitenkaan anna sen kuivua. Huuhtele esipesuaine huolellisesti painepesurilla pois. Aloita huuhtelu ylhäältä alas, mutta erittäin likaisen auton ollessa kyseessä, kannattaa huuhtelu suorittaa ensin alhaalta ylös ja sitten takaisin alas.
Kun pinta on saatu puhtaaksi hiekasta ja muusta helposti irtoavasta liasta, voidaan siirtyä mekaaniseen pesuun. Naarmuttamattomaan pesuun tarvitset kaksi pesuämpäriä ja lampaanvillapesukintaan tai Microfiber Madness Incredimitt:in. Ensiksi täytetään pesuämpäri vedellä ja autoshampoolla valmistajan ohjeiden mukaisesti. Toinen ämpäri täytetään pelkällä vedellä. Vesiämpäriä käytetään pesukintaan huuhtelemisessa. On tärkeää huuhdella kinnas huuhteluämpärissä joka kerta sen palatessa auton pinnalta ennenkuin se kastetaan pesuaineämpäriin. Näin lika irtoaa kintaasta huuhteluämpäriin ja varsinainen pesuaineämpäri pysyy huomattavasti puhtaampana, jolloin auton maalipinnalle joutuu vähemmän naarmuttavia partikkeleita.
Edellä kuvattua pesutekniikkaa kutsutaan kahden ämpärin pesutekniikaksi, ammattilaiset viittaavat kyseiseen tekniikkaan lyhenteellä 2BM, joka tulee englanninkielisistä sanoista Two Bucket Method. Pesuun suositellaan käytettäväksi aitoa lampaanvillapesukinnasta, koska tämä on maalipinnalle hellävaraisin verrattuna muihin pesuvälineisiin. Varsinkin jos käytössä ei ole painepesuria, minkä avulla saataisiin esipesu tehtyä huolellisesti, on silloin hyvin suotavaa käyttää 2BM –tekniikkaa pesunaarmujen välttämiseksi. Kun 2BM –tekniikkaan opettelee, tulee sitä käytettyä ihan luonnostaan joka kerta autoa pestessä.
Varsinainen pesu aloitetaan auton yläosasta ja siirrytään kohti likaisempia paneeleja. Huuhtele pesukinnas jokaisen paneelin jälkeen huuhteluämpärissä ja sen jälkeen kasta pesuaineämpäriin. Helmojen ja pyörän kaarien pesuun kannattaa varata kokonaan oma pesukinnas. Liu’uta pesukinnasta auton pinnalla ilmavirran suuntaisesti. Vältä pyöriviä liikkeitä ja hankaamista, näin vältytään ikäviltä pesunaarmuilta. Lika, mikä ei lähde tässä pesuvaiheessa, vaatii tehokkaammat kemikaalit kuten pienpoistoainetta yms. Älä anna pesuaineen kuivua pintaan, tarvittaessa pese ja huuhtele yksi paneeli kerrallaan. Tässä pesuvaiheessa huuhteluun riittää ns. open end hose-tekniikka eli vettä lasketaan avoimella letkulla kevyellä paineella auton pinnalle, tällä tavalla vesi ei jää makaamaan auton pinnalle vaan valuu yhtenä rintamana maalipinnalle jättäen jälkeensä kuivan pinnan.
Voit myös pestä oven välit pesukinnasta ja detailing brushia apuna käyttäen. Huuhtele ovenvälit painepesurilla. Huuhteluun tarvitset laadukkaan viuhkasuuttimen painepesuriin, jotta vettä ei roisku tarpeettoman paljon auton sisätiloihin. Kuivaa ovenvälit omalla mikrokuituisella kuivausliinalla.
Auto kuivataan lopuksi pehmeällä mikrokuituisella kuivausliinalla (esim. MM Dry Me Crazy). Vaakapinnoille liinan voi levittää suoraksi ja painella kevyesti, jotta vesi imeytyy liinaan. Pystypintoja varten liinasta taitellaan käteen sopiva ja pinnat voi painella kuivaksi. Voit käyttää kuivauksen apuna paineilmaa, jotta saat puhallettua hankalat raot kuivaksi. Muista kuitenkin tällöin käyttää veden ja öljyn erotinta, ettei öljy tahraa kuivattavia pintoja.
Lastan tai säämiskän käyttöä kannattaa välttää, sillä jos pinnalle on jäänyt jotain epäpuhtauksia, niin ne pyörivät maalipinnan ja näiden kuivausvälineiden välissä tehden naarmuja pintaan. Mikrokuituliinaa käytettäessä lika pääsee painumaan kuitujen väliin ja naarmuuntumis riski pienenee huomattavasti.
Kuivauksen yhteydessä voidaan käyttää detaileria (esim. Autobrite Berry Blast), joka lisää kiiltoa ja parantaa maalipinnalla olevan suojatuotteen kestoa. Aine sumutetaan yhdelle paneelille kerrallaan ja levitetään mikrokuituliinalla. Lopuksi pyyhitään paneeli toisella liinalla, kunnes pinta on kuiva.
Auton vahaus aloitetaan huolellisella esipesulla. Ennen vahausta voidaan käyttää normaalia vahvempia seoksia, sillä vahaturvallisuudella ei tässä tapauksessa ole väliä. Esipesun jälkeen suoritetaan kinnaspesu kahden ämpärin tekniikalla.
Pesun jälkeen tehdään lentoruosteen ja pienpoisto. Ensiksi sumutetaan de-iron auton pintaan ja annetaan vaikuttaa hetken. Aine reagoi lentoruosteen kanssa ja yleensä muuttaa väriään reagoidessaan pinnalla oleviin rautahippuihin. Tämän jälkeen de-iron huuhdellaan pois auton pinnalta. Seuraavaksi suoritetaan pienpoisto. Pienpoisto aloitetaan sumuttamalla pienirrotusaine auton pintaan. Aineen annetaan vaikuttaa pinnalla hetken, jonka jälkeen pyyhitään KEVYESTI mikrokuituliinalla ja huuhdellaan.
Savestuksen avulla poistetaan viimeisetkin liat auton pinnalta. Likapartikkelit tarttuvat saveen ja jäävät saven sisälle. Savestus aloitetaan taittamalla savesta kaksi sopivan kokoista palaa ja pudottamalla ne kuumaa vettä sisältävään sankoon. Savesta tulee notkeaa sen lämmetessä vesisangossa. Paloja on kaksi, jotta toinen saa lämmetä vesisangossa, kun toisella puhdistetaan auton pintaa. Kun savi alkaa kovettua se vaihdetaan ämpärissä olevaan notkeampaan savipalaan. Kun savipalaan tarttuu likapartikkeleita taittele ja muovaile palasta niin, että lika painuu saven sisään. Savi saadaan liukumaan auton pinnalla sumuttamalla pinnalle liukastetta. Tämän jälkeen liikutetaan savea KEVYESTI pinnalla. Lian irtoamisen tuntee kädessään kun savi ”töksähtelee” likaan sen kohdatessaan. Puhdistuneella pinnalla savi liukuu huomattavasti tasaisemmin. Lopuksi kun koko auto on savestettu, liukasteen jämät huuhdellaan pois auton pinnalta. Tarvittaessa voidaan käyttää APC:tä apuna, jotta liukasteen rasvat saadaan pois pinnalta.
Kuivaus suoritetaan kuten normaalissa pesussa eli käyttämällä paineilmaa tai pehmeitä mikrokuituliinoja.
Vahan tarttuvuutta voidaan vielä parantaa pyyhkimällä pinta Nanolex Paint Cleaner:lla tai IPA:lla. Aine sumutetaan pinnalle ja pinta pyyhkäistään kevyesti mikrokuituliinalla kuivaksi.
Tähän vaiheeseen ei pysty antamaan yleispätevää ohjetta, sillä jokainen tai lähes jokainen LSP (last step product eli maalipinnan suojatuote) toimii omalla tyylillään. Osa levitetään yhdelle paneelille kerrallaan ja pyyhitään saman tien pois kun taas osa aineista voidaan levittää koko auton maalipinnalle ennen pois pyyhkimistä.
Yleinen ohje vahaukseen liittyen on ”less is more”. Eli levitetään aina mahdollisimman ohut kerros, sillä paksu kerros ei tarjoa sen enempää suojaa kuin kiiltoakaan ja se vain hankaloittaa vahaus prosessia. Levittimenä kannattaa käyttää laadukasta mikrokuitu- tai vaahtomuovilevitintä ja LSP:n pois pyyhkimiseen soveltuu parhaiten laadukas mikrokuituliina.
Hyvin harva tuote kerrostuu, joten on turha laittaa kahta vaha tai sealant kerrosta enempää. Kahdella levityskerralla varmistetaan vain, että vahaa tai sealant:a on joka paikassa tasaisesti. Jos olet epävarma miten vaha, sealant tai pinnoite levitetään maalipinnalle ja kauanko sen annetaan vaikuttaa maalipinnalla ennen pois pyyhkimistä, kysy rohkeasti info@shineld.fi tai 0405530871.